Keith Mathews:n opeista oppia oman koiran kouluttamiseen

Keith Mathews:n opeista oppia oman koiran kouluttamiseen

ViestiKirjoittaja ulla4 » 14 Huhti 2013, 21:21

Miten oppisin sisäistämään tyyneyden ja rauhallisuuden pentuni Demin kouluttamisessa. (Itse en ole tyyni enkä rauhallinen!)
Perusasioita jauhetaan! Tällä hetkellä luoksetulo on aika hyvällä mallilla, mutta häiriöitä pitää lisätä. Nyt riittää kuitenkin se, että Demi tulee vauhdikkaasti luokse, kun kutsun sitä pillillä kävellessäni koirasta poispäin. Istu-käskyn opettaminen taas on pahasti vaiheessa: Keithin mukaan koiran pitäisi oppia istumaan jopa tunnin paikallaan :)
Suurin muutos 7 kuukauden ikäisen pentuni koulutuksessa on se, että luovuin koiran namipalkkaamisesta.(Keith ei käytä namia:) )
Opetin perusasiat namilla, mutta nyt on se vaihe takana. Leikki muuttuu pikkuhiljaa totisemmaksi ja asiat on opetettava perusteellisesti, jotta voidaan siirtyä eteenpäin. Lyhyet linjaharjoitukset sujuivat vähän aikaa sitten hyvin, mutta eräänä päivänä näin ei tapahtunutkaan, vaan Demi alkoi laskea kuonon alas ennen esineen luovutusta. Taas oli siirryttävä taaksepäin.
Yritän kasvattaa omaa malttia koulutuksessa ja vaatia, että koira tosiaan osaa opetettavan asian ennen kuin siirrytään seuraavaan asiaan. Lisäksi yritän sisäistää sen, että koira on rauhallinen ennen ja jälkeen tehtävän. Ja kuitenkin olisi osattava maltillisesti ilmaista pennulle, että se tietää tehneensä oikein. Halleluja! Ei oo helppoo :)
Mitä ajatuksia artikkeli herätti sinussa?
ulla4

Re: Keith Mathews:n opeista oppia oman koiran kouluttamiseen

ViestiKirjoittaja Maarit » 15 Huhti 2013, 06:35

Mukavaa, että Keithin metodit saivat jotkut ihmiset innostumaan. Keith ei kuitenkaan välitä jumalansanomaa eikä itse ole jumala, joten uskovaiseksi ei kannata ryhtyä. Joillekin koirille ja ohjaajille Keithin menetelmät sopivat, mutta on varmasti niitäkin koiria ja ohjaajia, joille jotkut KM-asiat eivät istu. Ei hätää, sillä koira voidaan kouluttaa monella eri tapaa. Oman koiran lukeminen on avainasemassa.

Keith antaa meille ideoita, miten voisi koiran kanssa edetä. Ehkä turhaa on spekuloida sillä, mitä Keith todella sanoi ja sitten tulkita, mitä hän tarkoitti. Ainoa Oikea -tie on historiassa monasti kuljettu, eikä se vie noutajakansaa onneen. Otetaan niistä vinkeistä koppi, mitkä tuntuvat meistä hyviltä ja pohditaan tässä matkalla, miten muuten kehittää koulutustamme. Avoimin mielin! Tarkoitus ei ole tehdä khnläisistä KM-kiihkoilijoita :D
Maarit

ViestiKirjoittaja Maarit » 15 Huhti 2013, 08:27

Mun nuorelle tehometsästystä harrastavalle koiralle tuo uusi idea, lähialuehaussa pysäyttely, on erinomainen vinkki saada koiraa kuulolle. :P
Maarit

ViestiKirjoittaja tambu » 15 Huhti 2013, 09:44

Osu ja uppos mulle tuossa kohdassa, että palkkaan opettaessa vauhtinoudolla. En ole valmis luopumaan nopeasta noutopalkasta opetusvaiheessa, mutta lisään odottelua myöhemmin käsimerkkiä antaessa jne.

Vierastan ohjatun lähihaun tekemistä ylipäätään nuorella koiralla, ennenkuin on varma että vapaa haku -moottori on kunnolla käynnistynyt. Olen on iso-E:n kanssa joutunut vapaan haun korjaamaan niin monta kertaa, viimeksi labradorileirillä tehtyjen wt-tyyppisten harjoitusten jälkeen, missä ohjattiin herkästi kesken nuuskuttelujen.

Päähierontaakin kokeilin, vaihtelevin tuloksin. Pikku-liiviö rauhottuu selvästi ja "nukahtaa" lopulta kyljelleen jos hieromista jatkaa pidempään. Hyperactive sitävastoin ei mihinkään rauhoitu, kierrokset vaan nousee jos ei se ole jo valmiiksi rauhallinen.
tambu

ViestiKirjoittaja Ludde » 15 Huhti 2013, 09:52

Mahtavasta aiheesta aloitettu keskustelu!!
Kiva että ihmiset ovat valaistuneet MW kaltaisten kouluttajien ajatusmaailmaan ja koulutusmetodeihin.

Sinänsä MF:n koulutusmetodeissaan ei ole mitään uutta maailmaa mullistavaa. Oppimispsykologian perusteet on kautta historian olleet erittäin tutkittu ja käytetty, mutta ei ehkä niin tuttu noutajapuolella.

Alla muutama yleinen oma ajatus aiheesta ja vähän aiheen vierestä. Kuitenkin niistä asioista mitkä itselle edelleen antaa aihetta mietinnälle :shock:
MW koulutusopithan perustuvat hyvin pitkälle operanttiin ehdollistamiseen, eli suomeksi syy-seuraussuhteeseen. Kun teet näin - tapahtuu näin. Perusjuttuja mutta vaatii toki kouluttajalta maalaisjärkeä ja hyvää suunnittelua siitä mitä haluaa koiralle opettaa. Tässähän haetaan eläimen/koiran oman kapasiteetin maksimaalista käyttöä, jolloin oppimisvaiheessa opitusta käytöksestä tulee tietyllä tavalla käyttäytymismalli, eikä niinkään monen mutkan kautta ”toivottavasti” opittu asia.

Tärkein mitä itse koen on palkkaus. Tätä olen miettinyt ja pohtinut ja pohdin varmasti pitkälle ikuisuuteen. Aina sanotaan että määrittele omalle koiralle sopiva palkka: kehu, nami, rapsutus, pallo, pilli tai pulla. Kukaan ei uusia asioita opeteltaessa tee työtä ”ilmaiseksi” vaan asioiden opetteluvaiheessa työstä annetaan palkka. Missä vaiheessa lopetetaan palkkaaminen ja aloitetaan vaatiminen? Missä vaiheessa vaatimisesta tulee satunnaista, tai palkka muuttuu ennalta arvaamattomaksi jotta suorituksesta saadaan toivottu ja mielenkiinto pysyy korkealla?
Rauhallista vai kiihtyvää palkkaa, missä vaiheessa koulutusta mitäkin metodia käyttää? Esimerkkinä juurikin tuo Maaritin kirjoittama pillipysähdys, yleisesti opetetaan että koira saa palkaksi pallon (kiihdyttävä) joka suurissa määrin ei sovi monellekkaan koiralle. Luulen että tämä esimerkki on hyvä malli siitä mihin me olemme noutajamaailmassa tottuneet, palkkaamme koiraa kiihdyttävällä palkalla tilanteissa joissa kuitenkin toivomme koiran olevan rauhallinen ja keskittynyt. Tämä taas tuo helposti niitä ”ongelmia” jolloin oppiminen pysähtyy ja aloitetaan ongelmien ratkominen ja ollaan hieman umpikujassa.

Omalle kohdalle suurin herätys on aihe: koiran rankaiseminen.
Suurin yhtenäisyys näillä kaikille guruille on varmasti että koskaan koulutuksessa ei käytetä rangaistusta. Mikä on rankaisu (miten se eroaa pakotteesta?) Rankaisu voi ja pitää olla kaikkea muuta kuin fyysinen, joksi moni sen määrittelee. Rankaisu voi olla monissa tilanteissa toiminnan lopettaminen, treenikuvion vaihtaminen, tai poistaminen.
Tutkittu asia on että eläin/koira kestää rangaistuksen/pakotteen (hihna, kielto, fyysinen rankaisu) mutta jossain vaiheessa koulutuskaarta oppimis/hahmoituskyky/oma-aloitteisuus sammuu. Pelossa elävä koira ei pysty oppimaan ja sisäistämään uusia asioita pitkällä juoksulla. Fyysistä rankaisua pelkäävä koira oppii hyvin nopeasti passiiviseksi jolle uuden oppiminen ja eri osa-alueiden ratkaisukyky laskee. Tällainen koira voi ja tekee monesti vaaditun hyvin mutta ei pysty käyttämään koko kapasiteettiaan.

Jatketaan keskustelua!!! :D
Ludde

ViestiKirjoittaja ulla4 » 15 Huhti 2013, 10:11

Irlannissa eikä monessa muussakaan maassa taideta opettaa vapaata hakua, kun ei ole paljon metsiäkään.
Tosiaan, lähialuehakua ei olekaan hyvä opettaa ainakaan ohjattuna ennen vapaan haun opettamista. Vai?
Onneksi nyt on pian lumet sulaneet ja voi ihan oikeasti opettaa hakua:)
ulla4

ViestiKirjoittaja tambu » 15 Huhti 2013, 13:47

Mun mielestä negatiivinen palautekin nopeuttaa oppimista, kunhan sen osaa antaa oikein. Pitää osata erottaa rangaistus ja kieltäminen toisistaan, ne ovat kaksi eri asiaa. Rankaistu koira menee helposti lukkoon, kielletty koira ei lukkiudu ainakaan ihan heti. Toki koirissakin on eroja, ääriesimerkkinä iso-E ei lukkiudu oikein mistään koska on niin luupää. (Kova on se sana mitä tästä luonnetestissä käytettäisiin).

Rangaistus annetaan väärässä mielentilassa (vihainen/turhautunut) ja usein ajoitetaan ja mitoitetaan väärin. Kielto suoritetaan nopeasti (0,5 sekunnin sisällä rikoksesta) ja kärsivällisesti opastetaan koira oikeaan toimintaan.

Ts todellakin ilmaisen koiralle että tuli tehtyä väärin jos se esim pudottaa damin. Mutta en laita damia koiran suuhun jos ei se sitä itsekään osaa sinne maasta ottaa. Tuen kehon kielellä noutosuoritusta niin dami palautuu mulle kyllä käteen.

Esitän lisäksi haasteen kaikille Karpela-koulukunnan nakkikouluttajille, opettakaa vain positiviista vahvistamista käyttäen vaikkapa toko-kokeen luoksepäästävyys iso-E:lle. Kaksi on jo yrittänyt :lol:

On mulla siihenkin lääkkeet jos joku tulee taipparikurssille ja koiransa sylkee kaikki riistat kahden metrin päähän, tai hidastelee muutenkin niiden kanssa. Haavakko opettaa 8-)
tambu

ViestiKirjoittaja Maarit » 16 Huhti 2013, 16:24

Nyt olen käynyt muutamissa ryhmätreeneissä ja tehnyt KM-havaintoja:
- dameja jätetään kasoihin -> joku koira vaihtaa toisinaan, joku koira jää joskus funtsimaan dami suussa eikä ryntää damin kanssa ohjaajan luokse
- noutoja tulee jokaiselle koiralle reilusti yli 10/harjoituskerta
- otetaan sokkolinjoja, joissa koiran joutuu kutsumaan takaisin monta kertaa koiran otettua vinon linjan
- kun huomaa, ettei koira ota linjalla täsmällisesti oikea-suuntamerkkiä, ei kotona tehdä erillisiä suuntaharjoituksia

Kyllä me vielä joskus....
Maarit

ViestiKirjoittaja Maarit » 25 Huhti 2013, 06:31

Jotkut onnelliset KuHNurit pääsevät tänä vuonna Keithin oppeihin, joten syksyn KHNuuskusessa jatketaan KM-ideoiden selvittämistä.

Nämä opit ovat kannustaneet minua pysäyttelemään koiraa paljon. Ennen olen pelännyt, että pysäyttely linjalla ja lähialuehaussa aiheuttaisi kyselyjä, enkä ole paljon uskaltanut pillittää. Nyt pysäyttely on jokapäiväistä yhteistyötä. Jospa vihdoinkin edes yhden koiran saisi hanskaan.
Maarit

ViestiKirjoittaja ulla4 » 27 Huhti 2013, 22:33

Pysäyttelemisestä puheenollen: Miten voi opettaa koiralle sen, että se ei lähde juoksemaan pupun perään? Meillä on pupusia nyt vaikka muille jakaa.
ulla4

Paluu Yleistä